Zweten en stofhappen.

22 september 2017 - Zhumadian Shi, China

Dinsdag 19-9. Vertrek hotel in Daming,China.

De hotelkamer zag er wel erg roze uit... Gelukkig stond er een bed en er was een douche. Gisteren toch even aan sightseeing gedaan. De chinese muur, heb deze dan toch daadwerkelijk gezien. Al was het haast donker,maar toch.
Nog even terugkomen, op de kamer met dat mooie roze behang. Chinezen hebben echt helemaal geen smaak,het is alleen al de manier,hoe zij zich kleden. Ga niet in detail treden,het ziet er niet uit,haha.
Bij de overnachting zat helaas geen ontbijt. Deze scoor,aan de andere kant van de weg,in een klein restaurant. Wederom val ik op,de locals kijken hun ogen uit. Ze hebben nog nooit een buitenlander gezien. Maar ze hebben er duidelijk plezier in. En weldra gaan ze door met hun geslurp. Die soep is ook zo heet. Op het menu staat,salade,een broodje gevuld met worst en groente en een gortensoep. Probeer zelf zo min mogelijk te slurpen,maar de vorm van de lepel laat dat niet toe. Deze maakt het eten,zonder slurpen echt onmogelijk. Het valt ook niet op hier,overal hoor je het geslurp. Dat van mij kan er ook nog wel bij. Na het ontbijt kan ik er weer tegen aan!
Het gaat verder in zuidelijke richting. Het is broeierig warm. Zo,n 36°C. En de luchtvochtigheid is vrij hoog. Dat betekent één ding:zweten. Ook hangt er weer zo,n witte waas in de lucht. Helemaal fris oogt het hier niet. Gewoon doorgaan,is het motto. Het zal vanzelf wel weer beter worden.
Al snel zit ik weer ruim boven de 100 kilometer, het gaat snel. Van hoogtemeters is haast geen sprake. Die komen nog wel,als ik de kaart zo bekijk. Het venijn zit hem in de staart. In het stadje Dongming,vind ik vrij vlot een hotel. Hotels zijn er genoeg,in de wat grotere steden. En voor de prijs,hoef je het niet te laten.
Wat kan een douche heerlijk zijn,vooral na warme en broeierige dag. Het lijkt een normaal fenomeen, douchen. Maar je moet er wel eentje zien te vinden. Gelukkig, is dit in China, tot op heden geen probleem.
Voor het eten,ga ik even de stad in. Bij een kraampje zo in het centrum, is het raak. Ook hier valt m,n "buitenlandse" koppie op. Voordat ik kan bestellen,is het filmrolletje,zo,n beetje vol. Maar het lukt,een wel erg rijkgevulde soep wordt mij voorgezet. Ben er inmiddels bij gaan zitten,aan en wel heel laag tafeltje.
Met behulp van stokjes en een soeplepel,werk ik het goedje naar binnen. De soep smaakt erg lekker,maar is wel aan de pikante kant...
Tot nu toe,heb ik het best naar mijn zin,hier in China. De locals kijken eerst verbaasd op,om mij te zien. Hun reacties zijn gelukkig positief,vaak opgewekt en vrolijk.

Woensdag 20-9. Dongming,China.

Het valt op,dat er aanzienlijk meer wind staat. En heb deze natuurlijk tegen...,het zal ook niet,haha.
Desondanks fiets het toch lekker door,en laat de stad,snel achter mij.
Overal zijn de lokale boeren druk. De gehele strook die langs de weg loopt,gebruiken zij,om hun gepelde mais te drogen. Ze laten werkelijk geen plekje onbenut. Het pellen van de maïs gebeurt met primitief uitziende apparaten.Dan strooien ze de maïs uit over de weg,om daarna met behulp van scheppen,deze te keren. Dit zal wel zijn,om het droogproces te versnellen. Allemaal handwerk. Je moet het zelf zien,je kunt je er haast geen voorstelling bij maken. En dan dat stof,wat er bij vrij komt... En daar is die harde wind,het stof komt werkelijk overal vandaan. Vooral in de dorpjes is het raak.Het stof van het dorsen.En dan al die onverharde erven en weggetjes. Deze zijn gortdroog,en dat in combinatie met die harde wind.Het is één grote dustbowl, (Joe Bonemassa).
In één van de talrijke dorpjes,stuit ik op een openluchttheater/toneelstuk. De locals willen, dat ik erbij kom zitten. Even dan,versta er niets van,maar toch. Het ziet er wel vreemd uit. Heb er een fimpje van gemaakt.
Dus iedereen is uitgenodigd, bij de première, als ik weer terug in Nederland ben. Besluit,mede door het vele stof,om niet zo lang te blijven. Na precies 100 kilometer, stuit ik per toeval op een hotel. Na al dat stofhappen, eerst maar even lekker douchen. Ben mooi vroeg klaar vandaag. Dat wordt lekkere lange nacht,ook wel bekend,als een boerennacht.

1. Jan en Roelie:
    Hoi Marko.
    Dus stof happen ken je nu ook wel .
    Dan is douchen wel lekker toch?.
    Veel succes verder.
    Groet van Jan en Roelie
  2. Johan Heleen:
    22 september 2017
    Marko, blij te horen dat het je weer goed gaat en het in China enorm naar je zin hebt. Je bent natuurlijk geen gewone toerist en de ontmoetingen en belevenissen met gewone mensen, die je een kijkje gunnen in het dagelijkse leven van de werkende mens aldaar, lijken me onvergetelijk. Als je daarnaast ook nog wat zijdelingse toeristische highlights meeneemt heb je het beste van twee werelden. Ik had gedacht dat je aan de kust zat maar die is met het blote oog nog niet te zien. Je gaat door gebieden waar nog geen Vroomshooper ooit kwam...denk ik maar. Geweldig avontuur met goed eten en het lijkt ons daar een stuk aangenamer als in de dorre desolate woestijn van plan A. Ik kan het op een week niet zeggen maar als alles mee zit mag je zo langzamerhand al denken aan de eind bestemming, Taiwan. Da's mooi, maar ook weer niet. Je hebt van het fietsen nog lang geen genoeg begrijp ik uit je blog. De spirit is nog even levendig als in het begin, wat in jou hoofd wel een jaar geleden lijkt, na al die ervaringen en belevenissen. Lichaam en geest nog in een bloedvorm lijkt ons en de dromedaris bijna saai in perfectie. En tijd, wat is tijd ,alles tussen geboorte en dood is van jou. Laat ik niet doordraven maar je weet als je steeds maar oostwaarts gaat kom je vanzelf weer thuis. Held, we genieten van alles wat je ons toewerpt. Nog mooie weken en een veilige kilometers. See Ya.
  3. Arie hagting.:
    22 september 2017
    Geet mooi Marco verdan.Wat de temperatuur betreft doet Taiwan niets onder voor China.Volgens mijn zoon die nu in Taiwan is zeer heet.Groetjes Arie.
  4. Roelof Witvos:
    22 september 2017
    Marko wat een belevenis daar in china ,maar fijn dat je naar de zin hebt daar ,het gaat je goed en de groetjes maar weer
  5. HERMAN en HENNY:
    Hoi Marco ,Mooie verhalen wij leven aandachtig met je mee
  6. Peter:
    22 september 2017
    Hoi Marko,goed naar je zin dus goed om te lezen,,,,volgens mij ga je op fiets terug 😉
    Groetjes Peter
  7. Gerrie en Jan:
    23 september 2017
    Alweer genoten van je verslag. Jammer dat het straks voorbij zal zijn. Groetjes
  8. Henk Kamermans:
    23 september 2017