De tijd vliegt voorbij,hier op Taiwan.

18 oktober 2017 - 崁頂里, Taiwan

Het alweer de 18e oktober. De tijd vliegt voorbij. Gisteren heb ik hier mijn verjaardag gevierd,samen met de familie en vriendinnen van Jacqueline. Met z,n allen zijn we naar een restaurant geweest. Je betaald een vast bedrag per persoon,en kan zoveel eten en drinken als je wilt. In Nederland, kennen wij dit systeem ook.Vooral de wok-restaurants zijn bij ons bekend. Hier is het meer een lopend buffet. De verleiding is groot,en je eet al gauw,veelst te veel. Dat eten hier,is zo lekker. Het nederlandse eten,dat wij gewoon zijn,oogt een beetje saai, als ik dat vergelijk met dat van hier. Dan heb ik het niet alleen over de smaak. De variatie en keuze,dat is op hier op Taiwan,werkelijk enorm. Dat ga ik missen,haha.
Alhoewel, een grote patat-oorlog,.....als ik daaraan denk. Dat ga ik bij m,n terugkomst,ff regelen,haha.
Vrijdagavond vlieg ik terug naar Düsseldorf. In Dubai maak ik een stop,en stap daar over in de richting van Duitsland. Heb bewust gekozen, om naar Düsseldorf te vliegen. Hier word ik zaterdagmiddag opgehaald door m,n fietsmaat. Charles woont in de buurt van Groesbeek. Blijf dan daar een nacht slapen,om dan zondag terug te fietsen in de richting van Vroomshoop. Groesbeek, dorp vol muziek,.. ;-)
Het zal wel even wennen worden,vooral de temperatuur. Hier op Taiwan voelt het allemaal vrij zwoel aan, ondanks de vele regen,is het nog ongeveer 30°C. Vorige week heb ik trouwens best geluk gehad. Bij mijn aankomst hier,was het droog,erg warm en broeierig. Daar stond een flinke tegenwind. Donderdag,de 11e was het nog wat erger. Een stormachtige tegenwind, veel regen en een hoge temperatuur maakten het fietsen er niet bepaald leuker op. Maar wat ik eerder al zei,heb ook best geluk gehad. Vrijdag was het echt raak. Onder invloed van een tropische storm, ging het loos. Het stormde en dan die vele en harde plensregen,ongelooflijk. Ben blij,dat ik toen niet op de fiets zat,hahaha.
En het bleef maar regenen en waaien, dat doet het nu nog steeds. Alleen afgelopen dinsdag was het wat beter en droog. Mede door het regenachtige weer,blijf ik lekker binnen. Die rust doet mij goed. Bij mijn eerdere bezoeken aan dit mooie eiland heb ik al veel aan sightseeing gedaan. Mede daardoor is dit verhaal, enigszins "saai" geworden,...
Taiwan is en blijft een geweldig mooi eiland,ondanks het slechte weer. Mede door de bevolking. Ze zijn hier zo vriendelijk en vrolijk. Het straalt gewoon van ze af. De vrijheid,die zij hier hebben. En geen gezeik met visum aanvragen. Je bent als Europeaan gewoon welkom op dit eiland! Waar het internet haast nog sneller werkt dan in Nederland, zonder beperkingen van de overheid. Het is hier erg modern met veel westerse invloeden. Taiwan oogt zekers niet arm!
Er is veel veranderd tijdens mijn laatste bezoek hier,dat is alweer bijna 3 jaar geleden.
Jacqueline is inmiddels getrouwd met een Italiaan,en hebben samen een kleine dochter. Haar broer,Alan,heeft hetzelfde gedaan. Hij is inmiddels ook getrouwd en zij hebben een zoon. Maar wat blijft is hun gastvrijheid, vriendelijkheid, vrolijkheid noem het maar op. Het zij mij het gevoel geven,dat je erbij hoort.
Volgende week zit ik weer in het kikkerlandje, dat zal best wel weer wennen zijn. Heb gedurende m,n reis heel wat landen gezien en "geproefd",wij al nederlanders mogen niet klagen. En onszelf best een beetje gelukkig prijzen, dat wij in zo,n geweldig mooi en vrij land leven!!
Nu eerst nog even een paar genieten hier op Taiwan. Ondanks het slechte weer,blijft het een aangenaam verblijf. Als vakantieland,is Taiwan zekers een aanrader. Volgende week kom ik nog één keer terug op dit blog,met de afsluiting. De reis is voor mij nu al legendarisch, haha. Een boek schrijven,van m,n ervaringen,wie weet,haha. Marko als schrijver,die van zijn leven nog nooit een boek heeft uitgelezen,haha. Behalve een strip van Kuifje.
Wil jullie,als lezers van dit blog,alvast bedanken voor de mooie en leuke reacties!! Tot volgende week!
Zal het bijna vergeten. De familie Hung,nog bedankt voor het mooie cadeau,wat ik gekregen heb van jullie: een wel erg mooie hoodie,van het Canadese merk,Roots.

1. Gerrie en Jan:
    18 oktober 2017
    Marko nog van harte gefeliciteerd.
  2. Peter:
    18 oktober 2017
    Marko gefeliciteerd met je verjaardag en als je aankomt in Dusseldorp een dikke trui is dan denk ik wel nog
    Groetjes peter Zandbergen
  3. Arjan witten:
    Geniet er lkkr van .
    Een geweldige top prestatie .
  4. Jos en minie Jansen:
    18 oktober 2017
    Marko nog gefeliciteerd en geniet nog even
  5. Monique en henk:
    18 oktober 2017
    hoi geniet er nog even van daar je heb een geweldige prestatie vericht meeniggeen doet het jou niet na wens je een veilige terug reis topper groet
  6. Arie hagting.:
    18 oktober 2017
    Marco,nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en bedankt voor je mooie verhalen en goeie reis terug. Groetjes Arie.
  7. Ans:
    18 oktober 2017
    Jij hebt je taak volbracht...
    Als je niet wennen kunt aan onze temperaturen ,,brei ik jou een paar warme sokken,, geef een berichtje als je ze wil hebben.
    Groetjes Ans de buurvrouw van Café Kremer witte huisje
  8. Alie en Jan:
    18 oktober 2017
    We kijken uit naar je boek ha ha. Een goede terugreis en gauw weer tot horens!
  9. Rija:
    18 oktober 2017
    Hoi Marko geniet nog van je laatste dagen in Taiwan. Wens je goede terug reis.
  10. Mario kuster:
    18 oktober 2017
    Marko nog gefeliciteerd en een veilige terugvlucht, bedankt voor het fantastische reisverslag en geniet van je thuiskomt.
    Groetjes Mario en Dirry uit het zonovergoten Curaçao 🇨🇼
  11. Jerry de Jong:
    18 oktober 2017
    Marko geniet nog even, voor dat je het weet zit je weer achter het stuur😎, een goede terug reis gewenst gr 🇱🇺👍😋
  12. Johan Heleen:
    18 oktober 2017
    Marko, mooi dat je afsluiting top was. Qua levenservaring heb je dit jaar een flinke slag geslagen, daar kan maar weinig tegenop.
    Maar hoera, hoera, jubel en jolijt. Er is er één jarig, haal het gebraden zwijn!
    Van harte dus met je 47e verjaardag. Het was een goed jaar. Het nieuwe jaar zal waarschijnlijk niet in de buurt kunnen komen maar we wensen je vreugde en geluk, leven en liefde, rust en ruimte en veel bla en bla natuurlijk.
    Maar dan ben je zo weer terug in realiteit. Twee dagen leuk, same old drag!
    Nee dat zal bij jou beslist anders zijn. Volgende week begin je alweer aan wat trainingsrondjes op de fiets die je het meest gemist hebt, met een geoliede ketting en noppen van rond de acht kilo. Gewoon lekker weer thuis zijn, op je eigen bank, eigen muziek met de kat op schoot.
    Zondag fiets je dus naar Vroomshoop. Wordt je nog ingehaald daarzo, moet de driekleur in top? Komt de burgemeester je persoonlijk het ereburgerschap aanbieden?
    Mocht de reis van Groesbeek naar Vroomshoop nou een tikkie te ver zijn voor die vermoeide pootjes, dan weet ik nog een adresje in Duitsland waar je meer dan welkom bent. U ziet maar. Je familie zal ook wel snakken naar kus, knuffel en verhalen uit eerste hand.
    Ben blij dat je de loftrompet steekt over Nederland, denk ook dat je gelijk hebt.
    Vijf maanden geleden benauwde het land je nog enigszins. Het waren super intense maanden en nu is er tijd om te bezinnen, relax. Doet lekker rustig aan enzo, als je een fotoavond houdt of een lezing ,laat het ons weten.
    De laatste km zullen niet de meest memorabele zijn maar doe voorzichtig in de drukte en geniet ervan. Kom veilig thuis, we hopen je te zien. Held!
  13. Roelof Witvos:
    18 oktober 2017
    Marko van harte gefeliciteerd van ons en een goede reis terug tot horen
  14. Jan en Roelie:
    19 oktober 2017
    Hallo Marko
    Bedankt voor al je mooie verhalen,en nu toch maar een mooi boek gaan schrijven.
    En Zondag weer lekker thuis in Vroomshoop.
    wij wensen je een goede reis.
    Groet van Jan en Roelie
  15. Henk Kamermans:
    20 oktober 2017
    Goeie reis terug Marko!!!
    Hier is niet veel veranderd....qua weer
    Ja andere regering maar dat .....is nog hetzelfde...

😉
  16. Daveandelly:
    21 oktober 2017
    Goed idee van Johan en Heleen.
    Wij zijn dan van de partij.
    Enough of the rain you can shelter overhere tonight.
    Dinner, bed and lots of your stories in Renkum.
    It's on the way ?? and might fit in your plans.
    Just let us know 317 313175.
    We'd love to meet you again.

Dave and Elly