Verder Hongarije in. Met zomerse temperaturen.

22 juli 2017 - Dávod, Hongarije

Vertrek, camping in Érd. 20-7.

Het slapen in het kleine tentje is best te doen. Zo liggend,koelt het 's nachts toch wat af. Dat is het voordeel,dat ik direct op de aardkloof lig. Ook van de talrijke aanwezige muggen en ander kruipend ongedierte heb ik gelukkig geen last. Dit door de ingebouwde klamboe. Er staat ook een Duitser op de camping. Hij is op de motor,en aan het rondtrekken door oost europa. Ook hij is benieuwd,wat zo'n hollander hier moet op de fiets. Wederom vertel ik m,n reisplan. Wow! Zegt hij. Dit keer gaat het in het engels.Niet gek voor een duitser. Na een poos spring ik op de fiets. Via de stad,fiets ik terug in de richting van de Donau. Volg de 6. Dit is een hoofdweg die richting het zuiden gaat. Verrekte,wat is het heet. Maar extra drinkpauzes inlassen. Weet eigenlijk niet goed,waar het eindigd,deze dag. Het kan zomaar een B&B of een hotel worden. Maar net als het zo moet zijn,zie ik een bord. Dit mooie bord geeft aan,nog 1500 meter. Camping.De plaats waar ik moet zijn is snel gevonden. De eigenaar is een al wat oudere heerschap. Deze met een raar sprekend accent,herken ik een paar duitse woorden. Uit zijn nog mond,die nog een paar tanden rijk is,komt wel een erg riekende lucht. Zal mix van goulash en sigarettenrook zijn. Voor nog geen €6,00,heb ik een plekje voor de nacht. Ben in de haast onuitspreekbare stad, Dūnaflődvar beland. De camping ziet er erg oostbloks uit. Zonder al te veel luxe. De douche wordt warm,gelukkig. Na zo'n hete dag is dat echt een genot. Dan maar geen luxe,hoort er gewoon bij. Even verderop, vind ik een prima eettent. Voor weinig,je buikje vol. En het eten is heerlijk!

21-7. Camping,Dunäflodvãr. Hongarije.

Heb serieus nagedacht, om een rustdag te gaan houden. Het stadje oogt erg mooi. Toch pak ik het boeltje bijeen. De wind staat erg gunstig. Kan mooi doortrappen,zo is de gedachte. Via een brug,gaat het naar de andere kant van de Donau. En fiets zomaar weer de veloroute 6 op. Het is een goeduitziend fietspad over de dijk. Met de wind in de rug is het lekker fietsen. Maar al snel wil de route mij de binnenlanden in hebben. Daar heb ik niet zo'n zin in. Besluit de naastgelegen weg ,nr 51 te volgen. Dat fiets lekker. Alleen het verkeer,gedraagd zich als een soort wilden. Volgens mij storen ze zich niet aan m'n aanwezigheid. Zal wel normaal zijn,denk ik dan maar. Zie ook nergens een bord,dat ik hier niet mag fietsen. Gewoon door!
Hongarije oogt saai,lange rechte stukken weg. De enige kleur lijkt te komen van zonnebloemen. Deze worden in grote getale verbouwd in de naastgelegen akkers. De dorpjes,zien er verdraaid leuk uit. Met talrijke aanwezige kruidenierswinkeltjes. Geen gebrek aan water en eten. Ook het aangeboden fruit smaakt heerlijk. Vooral de abrikozen zijn erg lekker.
De hongaar is zo op het oog geen vrolijk iemand. Denk mede door de taalbarrière. Ze spreken alleen maar hun eigen beetje vreemd aandoende taal. Een woord engels of duits,is voor de meeste hongaren een probleem. Bij sommigen ontdek ik af en toe een lach. Gelukkig maar,haha.
Het is heet.40°C,dat geeft m'n metertje aan. Erg veel drinken en maar weinig piesen is het gevolg. Het fietsen gaat echter lekker. Mede door wind in de rug en het vlakke landschap.
Heb van m'n leven nog nooit zulke bruine benen gehad. Het vele zonlicht heeft ze doen veranderden. De eerst melkflessen gekleurde,zien er nu chocolade bruin uit. Hoe is het mogelijk. Ze wilden in het verleden maar oohh zo moeilijk kleur krijgen. Rood verbrand....,dat wel weer.
Na het stadje Baja,kom ik een soortgenoot tegen. Het is een engelsman op een tandem. Even een praatje maken. Ik heet Neil,zegt hij. Waarom gebruik jij een tandem? Vraag ik aan hem. Mijn vrouw is al eerder afgestapt,verteld hij. Ze moest terug naar huis. De beste man heeft er al 4000 km op zitten. Nu is hij op weg naar Dresden. Dat is de eindbestemming. Snel even een foto,en het gaat weer verder.
En net als het zo moet zijn, zie ik wederom een bord met camping erop. Na 115 km,komt dat goed uit.
De ruim aangelegde camping ziet er netjes uit. Het sanitair is anti-oostbloks te noemen. Snel de tent opgezet. Onder de douche,lekker hoor.
Een stel denen, houdt mij aan de praat. Deze goed engels sprekende en vriendelijke mensen zijn ook geïnteresseerd in m'n reisverhaal.
Voor weinig eet je hier. En het smaakt verdraaid lekker. Hongarije heeft ook vele voordelen. Goed eten,voor weinig.
Morgen neem ik een rustdag, hier in Dávod. Zondag fiets ik Servië in. Had eigenlijk via Roemenië willen gaan. Maar ik heb toch besloten,om de Donau enigszins te volgen.

22 Juli. Rustdag.

Toch vrij goed geslapen,na zo'n warme nacht. Even genieten,van een verse kop koffie. Zelf gezet.
De hongaren zelf,lusten wel een biertje. Overal zie ik ze met met een blik of flesje,gevuld met dit gerstenat.
Even het dorp verkennen. Bij het verlaten van het campingterrein,kom ik toevallig 2 fietsers tegen. Vol met bepakking. Het is een nederlands stel. Aart en Jill. Ze fietsen al een aantal jaren over de wereld. Nw.
Zeeland,Azië. Wow,dat is niet mis. We besluiten om een even een kop koffie te pakken. En vinden ons plekje op een terras,onder een boom. Wat zij allemaal te vertellen hebben,ongelooflijk. Dat is echt gaaf.
Ook voorzien ze mij van zeer nuttige informatie. Deze kan mij in het verdere verloop goed van pas komen. Bedankt,hiervoor!! Nog even een foto. Dan gaat het verder. We gaan veloroute 6 volgen,in de richting van Budapest, zegt Aart. Wens ze een goede reis.
Zoek verkoeling onder een boom. Vandaag maar even niet zoveel. Daar is het veelst te warm voor.
Groetjes,vanuit Dávod,Hongarije.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    22 juli 2017
    Ha die Marko,ben weer blij met je verhaal geniet ervan en kijk nu al uit naar je volgende verhaal topper
  2. Roelof Witvos:
    22 juli 2017
    het gaat goed of niet soms ik denk van wel. dus elke dag een stukje verder dan kom je er wel bij gezond heit nou goeie reis verder en veel geluk Groetjes
  3. Benny Hilberink:
    22 juli 2017
    Nice , gaat je prima af zo te lezen . Op naar het volgende hoofdstuk.
  4. Freddi:
    Hi Marco,
    It was a great pleasure for me to meet you! Tomorrow I will be home again and you are still in the beginning of your adventure. I wish you all the luck you need and that you meet only nice and interesting people.
    Keep smiling!

Kind regards
    Freddi
  5. Marion:
    22 juli 2017
    Leuk om zulke reisverhalen te lezen. Veel succes verder en goeie reis!
  6. Gerrie en Jan:
    22 juli 2017
    Prachtig reisverslag. We kijken alweer uit naar het volgende. Kijk goed uit. Groetjes Jan en Gerrie
  7. Jos en minie Jansen:
    22 juli 2017
    Nou marko het is in vroomshoop ook warm 30 gr hebben al last zonder te fietsen. Respect voor je doorzettingsvermogen. En erg mooi dat we je zo kunnen volgen gr jos en minie
  8. Rija:
    22 juli 2017
    Weer een mooi verhaal. Het gaat je zo te lezen goed veel suc6 de komende dagen en tot de volgende keer maar weer.
  9. Jan en Roelie:
    Hallo Marko.
    Wat weer een mooi verhaal. Wonderbaarlijk toch, dat je telkens nog Nederlanders ontmoet. Groet van Jan en Roelie
  10. HERMAN en HENNY:
    22 juli 2017
    Marco we volgen je nog steeds en hebben respect voor de tocht die je maakt gr de mensen van de camper in Altenahr
  11. Arie hagting.:
    23 juli 2017
    Mooi om je verhalen te lezen Marco.Succes in Servie.
  12. Monique en henk:
    23 juli 2017
    ik doe het je niet na marko veel plezier