Nog 1 dag Oostenrijk.

20 juli 2017 - Érd, Hongarije

Gisteren kennis gemaakt met Ab. Deze man is al 70. Kom best veel fietsers tegen,die al op leeftijd zijn. Ab is van plan om via Praag naar huis te fietsen. Mag ik nog even een foto maken? Is zijn vraag. Natuurlijk mag dat,geen probleem. Na het fotomoment stap ik op de fiets. Via de veloroute 6, gaat het richting Wenen. Omdat deze route duidelijk staat aangegeven,maak ik geen gebruik van de gps. Na een paar uurtjes kom ik aan in Wenen. Maar heb net voor deze stad een bordje gemist. Waarschijnlijk moest ik via de andere kant mijn weg vervolgen. Geen paniek,gewoon de Donau blijven volgen. De fraai aangelegde weg lijdt mij lekker door de stad. Maar bij het verlaten van de stad,gaat er toch iets niet goed. Ik loop vast. Toch maar even Google-maps erbij. De route die ik voor ogen had,eindigt bij een energiecentrale. De eerst eigenwijze Marko,komt tot inkeer. Toch maar het gps apparaatje erbij. Deze lijdt mij een stuk terug,om dan via een sluis naar de andere kant van de Donau. Opeens geniet ik wel erg veel aandacht,van mensen die aan de waterkant naar een beetje verkoeling zoeken. Maar ik ben de enige met kleren aan......,ben op een nudistenstrand belandt. Met een onbehaaglijk gevoel,voer ik het fietstempo op. De meeste naaktlopers, zijn al op leeftijd. Deze 'oude' vellen kijken verdwaasd naar mij. Wat moet die fietser hier. Ze stellen mijn aanwezigheid niet op prijs. Snel wegwezen hier. Weldra ben ik verlost van de naaktloperij. En zit gelukkig weer op route 6. Het is warm,36°C. De wind zorgt voor wat verkoeling. Bereik de grens met Slowakije. Peter Satan is erg geliefd. Overal zie ik grote billboards met zijn gezicht erop. Moet dwars door de stad, Bratislava. Uiteindelijk kom de camping in zicht. Aan de wegen,was het al te merken. Maar deze camping ziet er wel erg statisch uit. Volgens mij is het een oude legerkazerne. En stamt uit het Oostblok verleden,van dit land. De douches zijn goed,haha. De echte fietsreis is vanaf nu begonnen.

Dinsdag 18-7.
Camping Bratislava.

Via de buitenwijken van de stad,pak ik veloroute 6 weer op. Dit lange pad langs de Donau,oogt erg saai. Heb een behoorlijke wind tegen. Dat ben ik niet meer gewoon. Was aan de wind in de rug gewend geraakt. Opeens veranderd het fietspad . De goedaangelegde asfaltlaag stopt er mee. En gaat over in een soort van grindpad. Op sommige plekken fietst deze weg moeilijk. Het aanwezige grind is zo massaal,wat fietsen haast onmogelijk maakt. En een temperatuur van bijna 38°C werkt ook niet bevordelijk. Maar ja,niet klagen. Na ongeveer 35 km te hebben geploeterd in deze grindbak,bereik ik Komaron. Ben via een brug over de Donau in deze stad gekomen. Ben in Hongarije. De camping is een soort van kuuroord. Snel duik ik het naar zwavelruikende zwembad in. Heerlijk na zo'n fietsdag.

Woensdag 19-7.
Vertek Solaris camping Kamaron,Hongarije.

Heb lekker geslapen. Wordt uitgezwaaid door een stel uit Enschede. Even snel naar de plaatselijke Lidl.
Vandaag wijk ik af van de veloroute 6. Ga in een bijna rechte lijn richting Budapest. De weg glooit een beetje. De weg is recht en saai. Enige afleiding zijn de dorpjes,waar ik door kom. Het valt mij op dat er erg hard gereden wordt.
Vandaag is het erg warm,haast 40°C. Veel drinken geblazen. Na een dag,zonder al teveel belevenissen bereik,ik de camping in Érd. Vlakbij Budapest. Nu even rust en verkoeling pakken. Morgen gaat het verder Hongarije in.

1. Harriet smelt:
    Topper.. succes X
  2. Monique en henk:
    Su6 verder en we genieten weer van je blogs
  3. Peter:
    Hoi Marko,
    Weerleuk om je verslag te lezen
    Tip als je foto's maakt je telefoon op zijn kop houden zien wij lezers het rechtop
  4. Arie hagting.:
    20 juli 2017
    Succes met je trip goed bezig,
  5. Jeremy Kragt:
    Mooi verhaal
  6. Ans Tijhuis:
    20 juli 2017
    Jeetje wat ga je hard Europa door! Heel leuk om je fiets verslagen te lezen.
  7. Jos en minie Jansen:
    20 juli 2017
    Man wat gaaf en wat ga je snel goede reis jos en minie
  8. Dedemsvaartinvogelvlucht (Gert Vogelzang):
    20 juli 2017
    Marko bedankt voor de mooie verhalen. Ik heb een vraag kan je de foto's ook een keer in originele grote met WeTransfer naar mij toe sturen, dan zal ik proberen ze rechtop te zetten. Als je wel de mogelijkheid er voor hebt dan hoeft niet dagelijks hoor niet dagelijks hoor. Ik hoor of lees het wel. Veel succes met jou reis.
    Groeten http://www.dedemsvaartinvogelvlucht.nl (Gert Vogelzang)
  9. Jan en Roelie:
    20 juli 2017
    Prachtig verhaal Marko, daar genieten wij elke keer van .
    Veel succes verder en veel fietsplezier
  10. Gerben Docter:
    20 juli 2017
    Marko, t' giet mooi zo, en door......
  11. Mario kuster:
    20 juli 2017
    Marko wat een geweldig avontuur ben je aangegaan. Ik vindt het bewonderenswaardig
    en enorm moedig om dit in je eentje te ondernemen. Nogmaals bedankt voor je leuke blogs ik kijk er echt naar uit, en succes met je mooie fietsreis.
  12. Roelof Witvos:
    20 juli 2017
    wat mooi weer Marko om dit te horen t,is er warm ik weet het ik ben daar een paar keer geweest doe voor zichtig en tot horen Groetjes
  13. Jan Oude Elferink:
    20 juli 2017
    Hallo Marko leuk om even weer wat van je belevenissen te lezen je gaat lekker zo te horen , pas goed op jezelf en hou je taai. Ik hunker nu al weer naar je nieuwe reisverslag. Groetjes
  14. Benny en Anja Vasse:
    21 juli 2017
    Geweldige verhalen je had ook beter naakt kunnen gaan fietsen had je wel weer nieuwe contacten opgedaan zeker niet saaaai haha succes kerel!!
  15. Johan Heleen:
    21 juli 2017
    Over 30 jr schrijft iemand: Gisteren kennis gemaakt met Marko, de beste man is al 76 maar gaat nog als de brandweer op z'n ouwe santos met een 4 ton op de teller. Zou zo maar kunnen.
    Eigen wijs Marko, wees blij, nu doe je wat echt belangrijk is en anders was je voor een ander aan het buffelen (werk). Fijn ook dat je voor ons op reis gaat, kunnen we tenminste met een glas in de hand en het gat op de bank ook nog een beetje op avontuur. We willen zelf ook wel tien duizend km fietsen maar ja het gras moet nog gemaaid en wedden dat is weer op tv, dus dat gaat niet. Kan me best voorstellen dat je na een dikke duuzend km behoefte hebt aan wat naakt om je heen maar dat je dan de "peeping Tom" moet uithangen bij die oude vellen, dat vinden wij dan weer onnodig.
    Je kunt de route zes nog even volgen hoorde ik, houd ons op de hoogte, we stellen het zeer op prijs, kijken uit naar je blog, net als de talloze volgers die je inmiddels hebt. Je blijft onze held en wensen je voorspoed, kracht, gezondheid en veel rugwind.
  16. Wim van Dijk:
    21 juli 2017
    weer mooie verhalen Marko, het oosten van Europa is toch een hoofdstuk apart, ik mocht er graag komen vooral roemenie, aardige mensen daar.
  17. Roelof Witvos:
    22 juli 2017