Met de Serviëers op stap.....,als dat maar goed gaat. ;-)

25 juli 2017 - Novi Sad, Servië

Gisteravond was er 1, om niet zo snel te vergeten. Het was voor mij werkelijk een bijzondere avond.
Na het douchen,had ik zin aan koffie. Zo gezegd,zo gedaan. Eenmaal beneden,zitten daar ook nog Boro en Nicolai. Met deze 2 heerschappen,had ik al eerder kennis gemaakt. Kom erbij zitten,vragen ze aan mij. En daar gaat ie weer,ze drinken de ene na het andere bietje weg. Neem er ook ééntje. Maar ik weiger dat aanbod. Was voor koffie gekomen. En promt krijg ik een bak koffie aangeboden,en nog 1,en nog 1.
Maar het woord pivo (=bier) blijft maar vallen. Uit beleefdheid,ga ik dan toch maar op hun aanbod in. 1 biertje,kan toch ook geen kwaad. Het gerstenat,komt wel aan. En kan hem al vernemen. Maar bij dit ene glas blijft het niet. Er volgen er nog 3.... Nu moet ik toch echt stoppen. Maar ze willen mij er nog 1 aansmeren. Maar deze weiger ik. En stap over op gemeentepils. Je weet wel,water. Ben dat bier helemaal niet meer gewoon,en ze zakken weldra in de benen. Net op tijd gestopt,haha.
De heren blijken te zinnen op ander plan. En ja hoor. Marko,kom op we gaan. Jij gaat met ons mee. Met een toch enigzins onbehaaglijk gevoel,ga ik met hun mee. Waar nemen ze mij mee naartoe,flitst het door m,n kop. Met de auto,gaat het in de richting van een restaurant. We nemen plaats,op een terras. Ook is inmiddels de vrouw van Nicolai aangeschoven. Het eerst onbehaaglijke gevoel verdwijnt. Al snel komt er een schaal met etenswaar op tafel. Plotseling verschijnt er een soort Servies dweilorkest ten tonele.Nu gaat het helemaal loos. Vol passie worden de instrumenten bespeeld. Herken 2 harmonika's,een houten gitaar,een viool en een wel erg grote,ook van houten bass. Één van de harmonika spelers,zingt er ook nog bij. Deze Serviesche folklore,doet het erg goed. Bij Nicolai,vooral. Vol emotie laat hij zich gaan en zingt uit volle borst mee. De bandleden gaan nog nog harder tekeer,mede door de talrijke fooien. De bankbiljetten, worden gewoon onder de snaren gedrukt.
Dit schouwspel is volkomen nieuw voor mij.Wat gebeurt er allemaal...,denk ik.
Bijna de gehele schaal eten,belandt op mijn bord. Het opscheppen werd voor mij gedaan. Het Servische eten,laat zich lekker smaken.
Wederom blijkt de gastvrijheid van de Serviëers erg groot. Word na afloop netjes afgezet,bij het hotel. En van geld willen ze niets horen.
Het toch voor mij rare aandoende gevoel,eerder deze avond,maakte plaats voor euforie. Wat je zoal niet meegemaakt,op zo,n fietsvakantie. Grappig.

1. Jos en minie Jansen:
    25 juli 2017
    Marko wat maak jij wat mee jongen pas goed op je zelf en goede reis
  2. Esther:
    25 juli 2017
    Ik zal wel mooi 'oalewievenachtig' overkomen maar ik zeg het toch! Uitkijken! Nu waren het 'goeie gasten' De volgende keer kunnen het 'de slechte'zijn waar je met mee gaat.
    Verder hartstikke mooi dat het zo goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt !
  3. Peter:
    25 juli 2017
    Hoi Marko alles is al gezegd hier,uit kijken dus maar wel weer een mooi verhaal
  4. Benny en Anja Vasse:
    25 juli 2017
    Mooie verhalen marko. Wel spannend inderdaad. Pas goed op jezelf maarrrr vake bej te bange toch?
  5. Herma familie uit Losser:
    25 juli 2017
    Wow wat een mooie verhalen. Geniet ervan. Veel fietsplezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  6. Gerrie en Jan:
    Super Marco. Wat leer jij veel mensen kennen. Groetjes en pas goed op
  7. Arie hagting.:
    25 juli 2017
    Mooi verhaal Marco. Dat had je in Nederland niet meegemaakt.Daar zorgt iedereen voor zichzelf. Top om dit mee te maken groetjes Arie.
  8. Johan Heleen:
    25 juli 2017
    Een leuke spontane ontmoeting, in den vreemde. Das net zoiets als een aardbeving of een gewillige vrouw, dat kun je niet boeken, het moet je overkomen. Gelukkig geen kater achteraf, hoop ik. Na drie weken en zo'n 1700 km, gok ik, heb je zeker een biertje verdiend, vond u het lekker? Hou je taai ouwe taaie!
  9. Monique en henk:
    25 juli 2017
    Kearl toch wat maak je daar wat mee mooi verhaal marko we kijken uit naar het volgende avontuur van jou pas goed op jezelf groetjes van ons
  10. Arie Compagner:
    25 juli 2017
    Mooie verhalen Marko kijk al uit naar je volgende verhaal. Super wat je allemaal mee maakt . Gr
  11. Jan en Roelie:
    25 juli 2017
    Jeetje Marko, jij beleeft wel leuke dingen .Maar pas wel goed op je zelf .
    Het zijn wel buitenlanders , nu waren het goede mensen.
    Wij wensen je nog veel fietsplezier.
    Groet van Jan en Roelie
  12. Harriet smelt:
    26 juli 2017
    Ik heb de zelfde gedachten als Esther..wees op je hoede en niet zomaar met iedereen meegaan.. meestal zeg je dat tegen kleine kinderen.. of grote kinderen ; )
  13. Roelof Witvos:
    26 juli 2017
    Mark ,Marko je liet mij schrikken ,Maar kijk uit man je hoort zulke rare ver halen Maar het was weer een mooi verhaal Marko ,Dus maar weer op naar de volgende belevenis
    Groetjes nieuwleusen
  14. Lucil:
    26 juli 2017
    Wat heb je al bijzondere gebeurtenissen mee gemaakt..... mooi om te lezen....
  15. Gerben Docter:
    27 juli 2017
    Pffff, wou het laatst al zeggen , pas op daar in Servië, de volgende keer is slivovitz. En weg fiets. ....Maar wel gaaf, allemaal. ...
  16. Johan Heleen:
    27 juli 2017
    De oude klassieker van J Jordaan, leek me daar wel op z'n plek.
    Een pikketanussie gaat er altijd in, maar dan op z'n Servisch natuurlijk. Viel Spass ouwe drankbak!