Lekker even met de beentjes omhoog en de overtocht naar Taiwan komt naderbij.

13 oktober 2017 - 崁頂里, Taiwan

Zondag en maandag. 8/9-10. Home inn-hotel in Xiamen,China.

Even lekker met de beentjes omhoog even helemaal niets doen! Rust,dat voelt goed. Heb in zo,n 3 weken tijd,bijna 2500 kilometer afgelegd. Nu ik even de tijd heb,en de reis in gedachten nog een keer over doe,is het boven verwachting, erg goed en snel verlopen. Het weer en de aard van het landschap was mij goed gezind. Ook het laatste stuk,viel reuze mee. Het vooraf verwachte klimwerk,was er wel,maar het was goed te doen. Nu is daar die welkome rust,even in standje herstel,haha.
Heb nog een half pak koffie in de tas zitten. Er is een waterkoker,hier op de kamer aanwezig. Als ik aan de geur van versgezette koffie denk,...Daar heb ik zin in. Al snel zit ik achter een bakkie,ouderwets lekkere koffie. Daarna loop ik nog even naar de terminal, toch voor de zekerheid even checken,dat ik hier wel goed zit. Helemaal 100% ben ik niet. Blijf toch een beetje onzeker. Hoef mij nergens zorgen om te maken,de desk van de rederij,is snel gevonden. Zit hier helemaal goed!
Xiamen ziet erg modern uit. Vele erg mooie en hoge gebouwen sieren de stad. Het zijn niet alleen deze gebouwen die er erg fraai uitzien. Daar zijn ook die erg mooi aangelegde parken,deze genieten,erg veel onderhoud. Kan niet anders zeggen,het ziet er gelikt uit. Onchinees mooi,eigenlijk.
Zodra het donker is,worden tal van deze gebouwen,op een wel bijzondere manier in het licht gezet. De belichting,lijkt wel een soort van voorstellingen. Daar zie ik een wegvliegende vogel op één van de gebouwen,op een andere zie ik weer een vertrekkend zeilschip. Een bijzonder mooi gezicht,moet ik eerlijk zeggen.
Mijn laatste avond en overnachting, hier in China,worden een feit. Nu nog even een restaurant in,nog één keertje. Morgen stap ik op de boot,en zeg China vaarwel.

Dinsdag,10-10. Vertrek home inn-hotel in Xiamen,China.

Vandaag gaat het een bijzondere dag worden;de overtocht naar Taiwan. Die 2 dagen rust hebben mij goed gedaan. Lekker hoor! Voel mij best een beetje gespannen, moet ik eerlijk zeggen.
Om 11:50,heb ik alles opgepakt. Tegen 12:00,moet ik van de de kamer zijn. Net voor twaalven, sta ik bij de receptie,om de sleutel van de hotelkamer in te leveren. Dat is mooi gelukt. Nu is het op naar de terminal. Kon het haast niet beter treffen, de terminal ligt op zo,n 300 meter afstand van het hotel.
Het inchecken, kan pas om 17:00. Er zit anders op,om er maar gewoon,bij te gaan zitten.
Tegen 15:00,verschijnt er een medewerker van de rederij ten tonele. Snel maar even mijn ticket ophalen. Ter controle moet ik m,n paspoort laten zien. Laat ik geluk hebben,van de stapel,is de bovenste van mij,hahaha. Heb de ticket op zak,wat kan er nu nog misgaan,....;-)
Ben niet de enigste,die zijn fiets meeneemt, in de richting van Taiwan. Daar zijn er ook nog 3 chinezen, deze gaan blijkbaar een fietsvakantie houden,op het mooie eiland. Één van de de drie heren,heeft wel een heel bijzondere fiets. Het is een uit titanium gemaakt exemplaar. En ja,van het Nederlandse merk;van Nicholas. Dat ziet er apart uit,zo,n chinees,die in het bezit is van zo,n titanium fiets. Of zal het een goed gemaakte chineze imitatie zijn? De lasnaden,zien er wel verdraaid netjes uit. Ook deze drie "fietsende" chinezen,blijken enorm foto liefhebbers te zijn. Zo worden er weer een dozijn geschoten,van de Santos en mij,hahaha. Dit zal wederom te maken hebben,met mijn wonderbaarlijke verschijning, haha. De verbazing is bij vele chinezen erg groot,om ons te zien.
Om 18:00 kan ik door de paspoortcontrole. De bagage moet door de scan. Dat betekent, tassen van de fiets en aansluitend weer aan de fiets. Dit ritueel herhaalt zich twee maal. Mede daardoor,kom ik als de laatste op het schip. De fiets,kan ik stallen, onder in het ruim,bij de rest van de pakjes. Zie ginds komt de stoomboot,....
Dan is het op naar mijn hut. Dit lijkt op een ouderwetse beddestee,uit vervlogen tijden. Kom in de bedstee,mijn liefste,haha.
Er blijken niet zoveel opvarenden te zijn. Het oogt lekker rustig,zo. Niet zo erg,na al die drukte, in China.
Tijdens de afvaart, ga ik even naar het dek,hier tref ik een poolse backpacker. Hij op rondreis door China en gaat nu nog even naar Taiwan. Daar kan ik hem geen ongelijk in geven. Weet uit ervaring, dat het goed toeven is,daaro.
Dit is de eerste keer,dat zo,n overtocht maak. Het voelt allemaal best bijzonder, zo op dit schip. Het uitzicht is erg mooi. En dan is daar ook nog die mooie zonsondergang. Morgenvroeg bereik ik Taiwan. Dan op in de richting van Taipei. Dat moet een makkie worden,gezien de afstand. Ga over in de freewheel-modus,haha.

China in het kort:

Wist eigenlijk niet goed wat mij te wachten stond. Had mijn inreis,in dit inmense land,op een andere manier gepland. Helaas, moest ik mijn planning aanpassen. Via de luchthaven van Peking, kwam ik het land binnen.
Wat mij opviel,was het enorme lawaai, wat de chinezen produceren. Al dat irritante getoeter in het verkeer. Ook in de restaurants, was lawaai troef. Wat kunnen die chinezen schreeuwen, zeg. Alles produceert eigenlijkeen geluidje,de vreemdst mogelijke apparaten.
Ook de enorme bouwwerken vielen mij op. Overal zag je hoge bouwkranen. Bepaald lui,is de bevolking niet te noemen. De bouw is meer dan indrukwekkend. Daar zijn die enorme dalbruggen,ongelooflijk.
Het is een land van uitersten. Het platteland oogt arm en is niet erg bij de tijd. Daar waar de oudjes het zware werk doen,en haast geen jongeren ziet. Deze zijn het platteland,waarschijnlijk ontvlucht, en naar de grote stad getrokken,om daar een beter bestaan op te bouwen.
De steden er meestal mooi en verzorgd uitzien. Waar veel luxe te vinden is,en de duitse automerken erg geliefd zijn.
De staat van de wegen,goed is. Af en toe waren daar wat slechte stukken,maar dit had mede te maken,met wegwerkzaamheden.
Je over een overnachting niet druk hoeft te maken. In elk dorp of stad is wel een hotel te vinden. En de prijzen van een hotelkamer, meestal erg laag zijn. Was in het bezit van een chineze tekst,deze kon ik laten zien aan de locals. Op deze manier was het vinden van een plaats voor de overnachting erg goed te doen. In het engels gaat dit niet lukken,er zijn maar erg weinig chinezen, die engelse taal machtig zijn.
Als ontbijt,meestal een diner voorgeschoteld krijgt. Je niet druk hoeft te maken,dat je verhongerd of uitgedroogd raakt. Er zijn zoveel van die kleine winkeltjes te vinden,en laat ik het maar niet over de prijs hebben. Erg goedkoop. Heb je last van smetvrees? Dan kun je China beter links laten liggen. Met de hygiëne nemen zij het niet zo nauw. Het is gewoon smerig. Ook de gewoonten van de bevolking zijn erg vies. Spugen,roggelen,bulken,scheten laten,boeren,ben vast wat vergeten,hier zijn chinezen ook erg goed in. Een erg smerige ervaring,waarbij je niet teveel bij moet nadenken. De meeste locals last hebben,van een overbekende "slephakke", (ook wel bekend als sleephak) Het niet goed optillen,van je voeten,tijdens het lopen. Waardoor de achterkant van je schoen,over de grond sleept.
De meeste locals erg verdwaasd reageren, als ze een buitenlander zien. En als je dan éénmaal contact hebt gemaakt,erg vriendelijk reageren. En ze maar blijven doorratelen in hun taaltje. Blijkbaar, weten de meesten niet,dat er ook nog andere talen bestaan,op deze aardkloof. Een enkelingen ,bot en soms agressief reageert. Maar dat zijn er gelukkig niet zoveel. Dus als je zo,n iemand ontmoet,is het snel doorfietsen, geblazen.
Ik tijdens het fietsten, oordoppen droeg. Er tijdens mijn rit hier,zoveel foto's zijn gemaakt. Dit niet alleen door de locals,maar ook door de vele camera's boven de weg. Werkelijk,rond de 10 kilometer, kwam ik deze tegen. Via een portaal boven de weg,en van alles wat er onderdoor kwam,werd er een foto geschoten. Big brother is watching you.
De chinees houd van imitatie. Vooral de bekende kledingmerken moeten het ontgelden. Kleden voor de meeste chinezen een probleem is. Ze zijn niet erg mode gevoelig,haha. Ook hun uiterlijke verzorging, vaak de wensen overlaat. Het ziet er gewoon niet uit. Die zwarte,bruine tanden. Vaak opgevuld met gouden exemplaren.
Achteraf heb ik toch een goed gevoel overgehouden, tijdens mijn verblijf in China. Het op fiets zeker te doen is. Geen problemen heb gehad met met de locals,of bedreigd heb gevoeld. Je voor weinig,erg veel kan kopen. Heb het al eerder vermeld; heb je last van smetvrees,dan kun je China beter overslaan,hahaha.
In het begin was daar dat vreemde en gespannen,en onzekere gevoel. Acheraf gezien,was daar eigenlijk niet zoveel,om zorgen over te maken. Zal voortkomen,uit het onbekende van het land.
Voor een fiestvakantie,is China zekers aan te raden. Maar zorg dan wel,dat je visumaanvraag goed geregeld is. Heb daar inmiddels ervaring mee,haha. China, het lsnd van uitersten.

1. Gerrie en Jan:
    13 oktober 2017
    Weer super genoten. Wat een ervaringen heb je opgedaan en ons er van laten meegenieten. Zal je verslagen missen. Succes het laatste stukje van de reis. Geniet ervan
  2. Peter:
    Wat een top verhaal Marko
    Groetje peter
  3. Johan Heleen:
    13 oktober 2017
    Goed gedaan jonge! Wat een parel van een afsluiting, zou me helemaal klem vreten in de sushi of de lokale variant. Dat lijf moet even helemaal verwend worden. Viel spass.
  4. Jan en Ria:
    13 oktober 2017
    Wauwwwww Wat een verhaal.... prachtig om te fietsen in China.
    Veel succes met de laatste kilometers.
  5. Monic de Weerd:
    13 oktober 2017
    Ik wens je veel succes met je laatste kilometers. Als je langs de kust blijft fietsen moet het te doen zijn. Alleen zie je dan niet echt de pracht en praal van Taiwan. Dat is net voorbij de eerste bergketens. Maar ik kan me voorstellen dat je daar geen oud en zin meer in hebt. Veel plezier in het mooie Taiwan.
  6. Tinus marsman:
    13 oktober 2017
    Mooie verhalen Marko bedankt- de reis volbracht tot ziens
  7. Arie hagting.:
    13 oktober 2017
    Marco,geniet in Taiwan na van de reis die je hebt gemaakt.Hoop je nog een keer in Nederland te ontmoeten.Fijne weken in Taiwan.Groetjes Arie en Corrie uit vriezenveen.
  8. Ans:
    13 oktober 2017
    Hopelijk kun je een foto avond regelen bv bij Kremer café Vroomshoop
    Zal zekers daarbij aanwezig zijn
    Gr,,ans schutte-gort
  9. Jan en Roelie:
    Hallo Marko
    Wat weer een super mooi verhaal .
    Je reis volbracht,en nu maar lekker genieten van Taiwan.
    Groet van Jan en Roelie
  10. Jerry de Jong:
    13 oktober 2017
    Weer een prachtig verhaal, wat een belevenis, en nu lekker genieten veel plezier gr uit Vroomshoop 🇱🇺🇱🇺👍👍🥂
  11. Roelof Witvos:
    13 oktober 2017
    Marko kanjer je hebt het vol bracht kerel wat een reis zeg ik hoop je nog een keer te spreken nog veel plezier daar en een goeie reis terug dat horen we nog wel
  12. Rija:
    13 oktober 2017
    Marko je hebt het gehaald je bent in Taiwan geniet ervan.
    Je bent echt een door zetter .
    Wie weet spreken we elkaar een keer als je weer in Nederland terug bent.
  13. Betty:
    13 oktober 2017
    Marko, geniet van Taiwan!
    En Johan Heleen, ik denk dat je een boek moet gaan schrijven, ik volg je reacties met plezier. Je hebt schrijftalent.
  14. Jan Oude Elferink:
    13 oktober 2017
    Marko gelukkig je hebt de boot gehaald, je was er erg mee bezig.
    Maar kerel waar maak jij je toch druk over, er zijn maar weinig mensen in jou familie en vriendenkring , zeg maar hemaal niemand wie op de fiets springen en de halve wereld rond touren. Applaus voor deze super prestatie
    En ga even lekker genieten van je behaalde einddoel.Gr
  15. Gerben Docter:
    14 oktober 2017
    Klasse gedaan Marko, veel plezier in Taiwan.