De chauffeurs hebben het eten klaar. En ik kom het op tijd.

18 augustus 2017 - Kuloğlu Mahallesi, Turkije

Donderdag 17-8. Vertrek Mete Hotel in Erzincan

Wederom heb ik overnacht in een mooi en levendig stadje. Maar het word tijd om Erzincan vaarwel te zeggen. Via de D-100 gaat het in de richting van Fercan. De omgeving is erg mooi. Volg de loop van een rivier,de Eufraat. Via dit dal,loopt de weg lekker vlak. Van hoogtemeters is haast geen sprake. Best lekker,haha. Het is een afgelegen gebied,waar ik mij bevind. Heb alleen gezelschap van de andere weggebruikers.
Het wordt tijd voor een pauze. Op een parkeerplaats langs de weg,kan ik mooi even genieten van het wel erg mooie landschap. Er staan ook een paar vrachtwagens. De chauffeurs zijn druk bezig met koken. Dit doen ze vanuit een kist,die onder de oplegger zit. Als ze mij zien,wordt er meteen geroepen. Volgens mij willen ze hebben,dat ik erbij kom zitten. Ze doen niet moeilijk,en bieden mij gelijk wat aan. Het ziet er goed uit,wat ze gekookt hebben. Plakken met worst samen gebraden met eieren. Mijn timing kon niet beter. Gewoon weer uit de pan eten. Een groot stuk brood en gesneden tomaten maakt het "diner" compleet. Het smaakt allemaal best. Als toetje krijg ik thee. Die gastvrijheid is onbeschrijflijk. Eigenlijk moet je zoiets zelf een keer meemaken. Probeer de heren uit te leggen, dat ik zelf ook chauffeur ben geweest. Maar ze spreken alleen maar turks,en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Met handen en voeten lukt het toch. Een soort van gebarentaal,zo zeg maar.
Na het bedanken,fiets ik verder de mooie omgeving in. Dan zie ik een ezel,deze staat op een wel erg vreemde plek,zo vlak langs de weg. Nu zie ik ook waarom. Zijn maatje is waarschijnlijk aangereden, en licht dood in greppel. Het is een treurig schouwspel. Als ik naar de ezel kijk,voelt dat ook zo. Best vreemd.
Het arme beest,waakt over zijn dode maatje.
Ga maar weer verder,het trieste schouwspel achter mij latend. Al snel bereik ik Fercan. Waar zal ik vanavond slapen? Een tankstation? Ja hoor het wordt weer een tankstation. Maar mijn tentje hoef ik niet op te zetten. Boven het tankstation zit een hotel. Voor werkelijk een belachelijke prijs heb ik een kamer gescoord. Daar kan ik de tent helemaal niet voor opzetten. Maar eerst is daar weer de thee. De medewerkers willen natuurlijk eerst weten,wat zo,n fietsende toerist komt doen in dit kleine Turkse stadje. :-)

Vrijdag 18-8. Vertrek hotel,alias tankstation. Fercan.

Heb prima geslapen. Alleen zo rond 04:30 zat ik ineens rechtop in mijn bed. Het was de iman. Deze vond het nodig, om zijn gezang weer ter gehore te brengen. Hoe bedenk je het zo vroeg,in de morgen, ;-).De luidsprekers waarmee hij te horen is,zat zo,n beetje onder het raam van m,n hotelkamer. Heb dit al eens eerder omschreven. Via luidsprekers die aan raket gelijkende torens gemonteerd zijn hoor je de iman,zingen. Het is net of dat ie onder de douche staat. Het gezang galmt de weide omgeving door.
Hoort er gewoon bij,moet je maar denken,haha.
Probeer nog even wat rust te pakken,dat lukt eigenlijk maar half. Sta maar op. Nu heb ik even de tijd om de fiets te wassen. Dat kan ik mooi even doen,in de wasserette, naast de pomp. Na dat blubberrijden van laatst,geen overbodige luxe.
Nu nog even wat eten. En verder gaat het,in de richting van Erzurum. Het begint al lekker,een flinke klim.
Na zo,n 25 km kom ik boven. Wow,die hebben we gehad. Nu is het afdalen geblazen, haha. Dat gaat toch wel erg goed met deze fiets. Kost wat,maar je hebt ook wat.
Het is opvallend, hoeveel vrachtwagens je tegenkomt. Nu zie ik ze wel veel vaker rijden,maar deze zijn geladen met vee. Ze hebben ze gewoon geladen in normale opleggers. De zeilen staan voor en achter een stuk open,om de beesten van een beetje frisse lucht te voorzien. Ook zie ik opleggers zonder huif. Alleen de rongen en planken er nog in. Na navraag ben ik erachter gekomen, dat dit alles allemaal in de richting van Istanboel gaat. Dit alles ivm een offerfeest. Het is niet normaal, zoveel ladingen die kant op. En het is nog een heel eind,zo vanuit het oosten van Turkije. Ik kan het weten,hahahaha.
Het ging lekker vandaag. Het voelde niet zo warm, met 37°C. En al snel bereik ik de rand van Erzurum. Dit is nog een behoorlijke stad, met zo,n half miljoen inwoners.
Opeens zie ik,dat ze bezig zijn met het leggen van graszoden. Een hele club "hoveniers"is hier druk mee aan het werk.
Moet er wel om lachen,met zulk weer graszoden leggen. Zo te zien een flinke klus. Het is de middenberm, die ze aan het verfraaien zijn. Ze kunnen nog wel een paar kilometer vooruit. Pallets vol met deze zoden,staan gewoon op de weg,moet kunnen. Even een praatje maken met de heren. En wederom is het een bont gezelschap, met veel vrolijkheid. De nieuwe grasmat ligt er nog maar net in,en één van de medewerkers is maar bij gaan liggen. Maar voor hoelang? Een grote tankwagen is al bezig met het sproeien van water,met deze warmte niet zo,n gek idee.
Het moet moet er allemaal netjes uitzien,daar houden de turken wel van. Niet alleen de steden,ook zie je ze veel bezig met het wassen van hun auto's.
In het centrum vind ik een hotel voor de nacht. Alweer een hotel. Dit bevalt mij best, voor de prijs hoef je het eigenlijk niet te laten. Nog zo,n 300 kilometer tot de grens met Iran. Nog even genieten van dit bijzondere land. Hopelijk is het daar net zo. Heb gehoord,dat het daar ook erg gastvrij is.

1. Martin Groeneveld:
    18 augustus 2017
    Weer een mooi verslag Marko.
    Respect!
    Veilige reis gewenst
  2. Jan de groot:
    18 augustus 2017
    Wat een prachtig reis verslag marco
  3. Ans:
    18 augustus 2017
    Kijk steeds weer uit naar jou avontuur, geniet ervan jij ook zo te lezen, jammer dat je foto,s steeds op z,n kop staan, op naar volgende rit
  4. Gerrie en Jan:
    18 augustus 2017
    Alweer genoten. Vraagje: heb je al een keer een band vervangen
  5. Johan Heleen:
    18 augustus 2017
    Man man, wat een moordend tempo hou je aan , Istanbul al 1300 km gelee. Vaak ben ik blij dat ik op de bank lig terwijl ik lees over de vele honderden hoogtemeters die je maakt in een letterlijk blaartrekkende hitte. Als blanke kaaskop weet je toch zeker wel dat je moet smeren, smeren ,smeren als de zon zich eventjes laat gaan, bij voorkeur voordat de blaren komen! Of zat er bij die 50 kilo geen tien gram zonnebrand ?
    Wat een vol en intense tijd maak je door, ja afgezien van je saaie dag, toen er even geen manna uit de hemel viel. Het komt zo avontuurlijk en aantrekkelijk over dat je er soms bijna zin in krijgt, vanaf de bank met een gevulde pens. Een fiets heb ik ook al. Nu nog je moed, je stalen kloten en niet te vergeten je uithoudingsvermogen, wat een Arabische volbloed niet zou misstaan. Hmm, dammen vind ik ook wel leuk.
    Had niet gedacht dat je dit tempo zo lang kon volhouden. Je maakt nog steeds een erg frisse indruk, komt erg positief over en met je stoppels en hoed zie je er exact uit als de relaxte avonturier die je momenteel bent. Je reis gaat voortvarend, laat dat zo blijven en hopelijk krijg je je visum. Je bent in een bloedvorm, alles lukt, dus dat visum moet er komen. Marko het ga je goed. Behoud koers!
  6. Herrie en alice:
    18 augustus 2017
    Marko weer genoten van je verhalen het is maar goed dat je fietst anders zou je veel te dik worden van al dat lekkere eten haha groetjes
  7. Ab:
    Hi Marko,

Ik ben het met de vele schrijvers helemaal eens. Mijn complimenten voor de mooie verhalen. Ik lees ze iedere dag. Terwijl ik het lees krijg ik ook weer zin om op te stappen en zó.'n avontuur aan te gaan. Je gaat inderdaad erg snel. Vooral met de vele hoogte meters, de hitte en het gewicht dat je bij je hebt. Ik was ook benieuwd of je al lek hebt gereden. Weet dat je 29' hebt gemonteerd. Ben benieuwd of dat helpt. Ik had 28' op mijn tour en over een afstand van ca 3500km geen lekke banden gelukkig. Marko, veel succes met de voortgang van het geweldige avontuur. Gr. Ab
  8. A J Hoekman:
    19 augustus 2017
    Marko wat een prachtige reisverhalen vanuit dat mooie Turkije .. zijn benieuwd wat je over enkele dagen mee mag maken in Iran !!! Wij wensen je een veilige reis toe. groetjes.
  9. Henriette:
    19 augustus 2017
    Kwam één van je verhalen tegen op Facebook. Ik ken je niet en zeer waarschijnlijk jij mij ook niet. Geweldig om te lezen met welk avontuur jij bezig bent. Ik wens je onwijs veel plezier en Zegen toe.
  10. Roelof Witvos:
    19 augustus 2017
    Marko het gaat weer voor spoedig om zo te lezen dus op weer naar een andere streek vol avond turen nou tot horen goeie reis verder
  11. Peter:
    20 augustus 2017