The day after.

14 september 2017 - Langfang Shi, China

Maandag 11-9. Nog een dag in Teheran.

Ten eerste,wil ik jullie bedanken voor de hartverwarmende reactiesomheen. Dat doet mij goed.

Weet eigenlijk niet goed,wat ik aan mijzelf heb.Baal ontzettend van de situatie.Ben er zelfs een beetje ziek van. Er komt voor mij geen tweede kans meer,dat is een ding wat zeker is. Moet het er maar mee doen.
Als ik er zo over nadenk,moest ik zowiezo het vliegtuig nemen richting Oezbekistan. Dat is zo,n 2000 kilometer. En dan via Kirgizië, China in. Wellicht had ik aan de grens op problemen gestuit. De provicie, Xinjiang is een probleem gebied in China. Het Chinese leger is daar erg actief, om de plaatselijke bewoners (de Oeigoren) in toom te houden. Het is ook bekend als een autonome regio. Ze staan daar niet op buitenlandse pottekijkers te wachten. En na de stad Kasghar, komt er een wel erg leeg gebied van meer dan 1000 kilometer, een woestijn. En daar is dan ook de lengte van het visum;30 dagen. Dit visum had ik nog eens met 30 dagen kunnen verlengen. Maar dat is een bureaucratische rompslomp, van heb ik jou daar. En zit dan waarschijnlijk weer een week op m,n gat,eer dat alles geregeld is.
Had alles zo graag op de fiets willen doen. Maar het werd mij niet mogelijk gemaakt. Via Beijing was de meest voor de hand liggende optie. Nu heb zo,n 30 dagen de tijd,om in Xiamen te komen. Dat zal al gauw richting de 2300 kilometer gaan. Gezien de tijd,die ik daar voor heb,moet dat lukken.
In Xiamen neem ik de boot,in de richting van Taiwan. Eenmaal daar,heb ik lekker de tijd,om dat mooie eiland,van onder tot boven,van links tot rechts,te verkennen.
Maar nu even wat anders. Wil het nog even hebben over mijn nieuw gemaakte vrienden:Behrouz en zijn hulpje Farid. Dat deze 2 heerschappen op m,n pad zijn gekomen,is best bijzonder te noemen,haha.
Vooral Behrouz. Wat hij allemaal voor mij heeft gedaan...,echt ongelooflijk.
Ten eerste,heeft hij mij voor 1,5 week onderdak verleend. En dan al dat eten en drinken,wat ik naar binnen heb gewerkt. En die heerlijke,douches. Dat is wel erg lekker,met al die hitte. Mijn kleren werden gewassen. Wie doet er nou zoiets,voor een volslagen vreemde. De Iraniërs zijn zo gastvrij, behulpzaam en aardig. Jammer dat dit land zovaak, slecht in het nieuws verschijnt. De locals zijn de slachtoffers van dit alles. Maar ja,de politiek. En het draait weer allemaal om geld en macht.
Behrouz is en blijft vooral goedlachs onder dit alles. En daarvan pluk ik ook enigszins profijt van,na de eerdere genoemde "tegenslagen".
Blijf nog één nacht slapen, bij Behrouz en z,n vrouw, Sarah.
Morgen neem ik het vliegtuig in de richting van Beijing, (Peking)

Dinsdag 12-9. Op naar het vliegveld.

Goodmorning,mister Marko,klinkt het door de kamer. Het is Behrouz. Vandaag brengt hij mij naar het vliegveld, Imam Komeini in Teheran.
De Santos hebben wij gisteravond al in de oude Peugeot 405 geladen. Het is nog best een flink stuk rijden. Gelukkig hoef ik die 60 kilometer niet te fietsen....,in die hitte.
Al snel bereiken wij de terminal. Nu moet de Santos nog worden ingepakt. Maar eerst het voorwiel eruit,het stuur een kwartslag draaien en de pedalen eraf. Er is een speciale inpakafdeling. Met het gebruik van bubbelplastic en krimpfolie moet het goedkomen. Helaas is er geen grote kartonnen doos voor handen. Ben best een beetje bezorgd,als dat maar goedgaat,tijdens de reis. Maar de Santos heeft al bewezen, dat ie tegen een stootje kan. Zal wel,er zit wel zo,n dikke laag plastic omheen.
Ook de rest van mijn "bagage" wordt ingesealt. Wat sleep ik veel mee...,tijdens deze reis. Dat is eigenlijk niet normaal. Één van de achtertassen,neem ik mee als handbagage.
Dan is het moment daar;ga afscheid nemen van Behrouz. Heb al eerder beschreven, wat hij allemaal voor mij heeft gedaan. Geef hem een paar "knuffels" en nog net geen kus,hahaha. Hij heeft gezegd,dat hij een keer naar Nederland wil komen. "Then you be my guest, That,s a promise". Zeg ik tegen hem.
Goodbye,mr Marko. En dan is hij weg.
Nu kan ik gaan wachten,het duurt nog even,voordat ik kan inchecken. Hopelijk gaat het goed,tijdens het afgeven,van mijn bijzondere bagage.
Dan is het zover,ga mijn boardingpass ophalen. De vrouw,achter de balie,wil eerst m,n paspoort zien. Jouw visum voor China is helemaal niet geldig,zegt zij. Ik schrik mij te pletter. Ook dat nog...,het zal toch niet waar zijn... Dat kan helemaal niet,heb dat visum vorige week opgehaald. Zij heeft een vergissing gemaakt....,en in de datum vergist. Stom,k...wijf. Pffffff,gelukkig. En er klinkt nog een grote zucht,vanaf mijn kant. Dan mag ik al mijn bagage gaan afgeven,en dan ook nog dat flinke pakket,de fiets....
Gelukkig geeft dat niet al teveel problemen. Mag wel flink bijbetalen,met al dat extra gewicht. Om 20:15 ga ik de lucht in,in de richting van Peking.
Nog even door de door de douane. Wat staat daar een lange rij wachtenden. Als ik mijn vlucht,daardoor maar niet mis,flitst er door mijn kop. Ben er net op tijd door. Nu snel op naar de instapgate. Het cabinepersoneel is er ook al. Na de controle loop ik nietsvermoedend achter de crew aan. Helemaal verkeerd,word teruggeroepen.Moet via een andere gang,het vliegtuig in. Jammer hoor,had best even voor piloot willen spelen. Da,s weer eens wat anders dan de Santos,hahaha.
Weldra zit ook grote hoogte. Via een ommetje naar Taiwan. Het zij zo...

1. Arie hagting.:
    14 september 2017
    Hallo,Marco Een goeie reis verder.Mijn zoon gaat morgen voor 3 weken naar Taiwan om zijn vriendin weer op te halen ,die is al in Taiwan bij haar ouders.Dan reizen ze terug naar Engeland waar ze in Leeds wonen.Groetjes uut Vjenne.
  2. Gerko:
    14 september 2017
    Marko veel plezier in China, maak er nog een mooie reis ondanks die paar tegenslagen
  3. Johan Heleen:
    14 september 2017
    De onverwachte tegenslag is heel vervelend en zal veel van je flexibiliteit eisen. Als je dat allemaal geweten had, had je misschien een andere route gepland. Maar als je alles geweten had, had je ook een stuk minder avontuur. Je hebt er iig alles aan gedaan en de onvoorziene problemen het hoofd geboden, beslissingen gemaakt en gehandeld. Overmacht noemen we dat. Je gaat niet bij de pakken neerzitten maar bekijkt je mogelijkheden en doet wat je het beste lijkt. Jammer? Jazeker maar het maakt je avontuur en prestatie er niet minder om. Iran en haar karrevracht aan belevenissen en ontmoetingen heb je verlaten maar je zal het nooit, nooit vergeten. Blik vooruit en voor een nieuw hoofdstuk moet je nog even wat avonturen beleven en dat gaat zeker lukken in China en wij willen mee, als blogvolgers, dat begrijp je. Denk dat ze daar minder Engels spreken en een groot gebrek aan bestek. Met stokkies eten kun je vast wel en anders blijft het eten op een bankpasje ook goed liggen. Je hebt al voor hetere vuren gestaan en wij hebben er alle vertrouwen in dat het je goed zal gaan. Hopelijk heb je wat menselijker temperaturen daar en klim je snel uit je dipje. Marko we lullen maar wat, jij moet het doen en alleen jij. Wij vinden het te gek wat je doet maar kunnen niet veel meer dan je al het goede wensen en voor onszelf hopen we op goeie internetverbinding waar je ook mag zijn. Kom op held, draai die santos in elkaar en fiets, fiets, de zonsopgang tegemoet. Denk aan je eigen, geen ongelukken of ellende, we willen een happy end. Al het goede!
  4. Gerrie en Jan:
    14 september 2017
    Hallo Marko. Wat een prachtige mensen ontmoet je toch steeds. Onthoud deze vriendschappen en de mooie momenten die je beleeft en laat de vervelende dingen los. Dit pakt toch niemand je meer af
  5. Ben Davenschot:
    14 september 2017
    He broeder, life's a bitch and then you die. Bagger dat je niet door Turkmenistan mag fietsen. Maar wie weet wat er daar allemaal had kunnen gebeuren. Het is daar volgens mij zo anders dan we ons kumnen voorstellen. China is ook een continent op zich, ik denk dat Santos en jij je daar wel kunnen vermaken. Bon voyage.
  6. Erwin Kuhn:
    14 september 2017
    Wat een avontuur maak je mee! En tegenslagen horen erbij daar wordt je alleen maar sterker van.
    Geniet van China. Je doet dit maar een keer in je leven.
    Groetjes en veel geluk vanuit 's-Heerenberg.
    Christa en Erwin.
  7. Roelof Witvos:
    14 september 2017
    Marko wat beleef je wat en hoe je alles zo makkelijk op pakt dat deed je op vakantie met Berend ook al je bent niks verandert veel geluk gewenst daar in China
  8. Harriet smelt:
    14 september 2017
    Tjonge weer een ervaring rijker maar je kunt door!.... hoe dan ook ter land "ter zee"en dan de lucht in.. hihi.. de zee maar ff nie haha. Succes Brother X
  9. Mayk:
    14 september 2017
    Soms zit het mee en soms zit het tegen, nu maak je weer andere dingen mee die je op de fiets niet had mee gemaakt. Alles heeft zijn voors en tegens, thats life....
    Go on Marko, leuke verhalen om te lezen!!
  10. Jos en minie Jansen:
    14 september 2017
    Kop op marko wie weet wat je gespaard is gebleven het is een raar gebied daar en straks weer lekker op de fiets door en alle tegenslagen vergeten je bent hier door ook weer goede mensen tegen gekomen ook weer wat van geleerd veel plezier met je reis wij lezen graag mee groetjes jos en minie
  11. Herma familie uit Losser:
    14 september 2017
    Ondanks een paar tegenslagen toch strajs weer op de santos het grote China verkennen. Veel succes en ik ben benieuwd naar de nieuwe verhalen. Op naar Taiwan. Grt. Herma
  12. Jan en Ria:
    15 september 2017
    Wat een avontuur !! En wat heb jij vele kilometers op je fiets afgelegd, doe het je niet na....
    Veel plezier en geniet van je verdere reis.
    Groetjes uit Nieuwleusen.
  13. Peter:
    15 september 2017
    Hoi Marko alweer een top verhaal ga je goed in China groetjes uit Vroomshoop city
  14. Ab:
    16 september 2017
    Hi Marko,

Je zei me in Wenen al dat je in China problemen zou kunnen verwachten. Nu gebeurt het al wat eerder. Ik kan het gevoel van ' i did.nt make it' helemaal voorstellen. Je hebt een Reis voorbereid die volledig ander loopt dan gepland. Helaas kun je niet de hele weg naar Taiwan op de fiets. Maar Marko, ik sluit me bij andere schrijvers/sters aan. Je maakt een fantastische reis, ontmoet prachtige mensen en het zal je leven veranderen. Meer vertrouwen in de mens en je ervaart nu dat wij in dit werelddeel een beeld voorgeschoteld krijgen over de wereld dat niet klopt. Marko je schrijft geweldige verhalen. Boeiend om te lezen. Taiwan ga je bereiken. Heel veel plezier in de komende weken. Vooral genieten!!!!!gr. Ab
  15. Koop Brouwer.:
    16 oktober 2017
    Hallo Marko je maakt nog al een prachtige reis.
    Het gaat jou goed.